1.     1розділ. Наведемо лад на своїй планеті

2.     2розділ. Вода: життя чи загроза для здоров’я?

3.     3розділ. Свою екологію творимо ми

4.     4розділ.  Зупинись! Помилуйся красою!

Інформаційним доповненням даних виставок стануть тематичні картотеки «Жити у гармонії з природою» та «Екологічний стан області (району)

 Виставка - застереження «Ти палиш, а світ задихається»

1.     розділ «На гачку у нікотину»

2.     розділ «Звичка, за яку платять і розплачуються»

3.     розділ «Що для тебе найголовніше? Паління? Чи твоя сім’я, твої діти та твоє здоров’я?»

4.     розділ «Пасивне куріння»

Цитата                  «Був чоловік... і – нема,

                                  Як же це, вічний світе?

                                  Вернеться осінь…Зима.

                                  Прийдуть весна і літо.

                                  А чоловіка – нема…

                                  Як же це клятий світе?!»

Звернення до читачів «Вдумайтеся: пачка цигарок на день – це близько 500 рентгенів опромінення на рік! Температура тліючої сигарети 700 – 900 градусів! Про шкоду паління добре відомо і новоспеченому курцеві, і курцеві зі стажем. Але позбутися цієї шкідливої звички жоден з них не поспішає. Попри очевидну шкоду паління, вони продовжують пускати кільця диму… Схаменіться! Навіщо губити себе? Лише через 10 років після припинення паління організм людини відновлюється»

Під час експонування виставки – застереження «Ти палиш, а світ задихається» пропонуємо провести бліц – опитування користувачів бібліотеки «Чи хочете Ви палити?» :

-         Чи хочете ви, щоб ваші діти, які живуть з вами, хворіли на пневмонію, бронхітами, астмою, раком?

-         Чи хочете ви щодня отримувати дозу радіації в 7 разів більшу від гранично допустимої?

-         Чи хочете ви захворіти на рак?

-         Чи хочете ви, щоб ваші діти народилися фізично неповноцінними?

-         Чи може ви взагалі не хочете мати дітей?

-         Знаючи все це, чи візьмете ви на себе відповідальність за те, що палите?

 Як різновид бібліотечної виставки можна організувати «книжковий дивогляд». Пропонуйте користувачам нетрадиційну подачу ( розміщення) літератури. Вся експозиція має концентруватися навколо однієї книги – приманки. Книга – приманка – це центр експозиції і знаходиться на підставці, обрамлена яскравою рамкою чи іншими аксесуарами (квітами, дрібними ягодами, різнокольоровим листям). Поряд з нею доцільно розмістити довідково – бібліографічний нарис про видання (автора, його твори). Навколо розташувати інші матеріали (енциклопедії, довідники, посібники, нариси, альманахи, фотоальбоми, художні та публіцистичні твори), що несуть додаткову інформацію про книгу та її зміст.

Вивчаючи екологічний стан нашої планети, вчені виділяють 11 глобальних природоохоронних проблем:

-         забруднення навколишнього середовища техногенними речовинами ;

-         радіоактивне забруднення навколишнього середовища;

-         нестача сировинних ресурсів;

-         нераціональне використання енергетичних ресурсів;

-         скорочення лісів;

-         опустинювання земель;

-         кислотні опади і смоги;

-         парниковий ефект;

-         порушення озонового шару атмосфери;

-         зменшення біологічної різноманітності;

-         поширення захворювань людей

Під час правової розмови «Вчимося жити на Землі» можливо розглянути такі питання: «Глобальні екологічні проблеми», «Особиста причетність до екологічних проблем» , «Поведінка і вчинки людей у природі».

Людство переживає вирішальний момент своєї історії. З одного боку, воно стикається з глобальними проблемами, з іншого - має інтелектуальний та технологічний потенціал для їх розв’язання. Щоб ним скористатися необхідне розуміння усіма людьми планети особистої відповідальності перед майбутнім, своєї причетності до виникнення та розв’язання екологічних проблем.

 Усний журнал «Екологія: роздуми, пошуки»

                                  Чи не час би уже схаменутись,-

                                  Стоїмо ж ми над згубною вирвою!

                                  Дайте сонцю по справжньому

                                  усміхнутись,

                                  Дайте пташці злетіти до вирію!

                                                              І. Нечитайло

1.     сторінка    «Екологічне законодавство»

2.     сторінка    «Радість відкриття зеленого світу»

3.     сторінка    «Довкілля і здоровя»

4.     сторінка    «Мій голос я віддаю на захист природи»

 Бібліотека веде екологічно – просвітницьку діяльність за такими напрямками: з користувачами різних вікових категорій, серед вчителів та батьків, об’єднує користувачів в клуби за інтересами екологічного спрямування. Вона долучається своєю діяльністю до продовження сімейного екологічного виховання, використовуючи, відроджені в наш час, сімейні читання. Важливе питання охорони навколишнього середовища сприймається бібліотечними користувачами різними за віком (діти, батьки, бабусі, дідусі). Саме завдяки цьому у дітей виробляється стиль поведінки в природі. Це той випадок, коли дорослі своїм прикладом навчають, як поводитися в лісі, біля річки, оберігати первоцвіти, не шкодити, а охороняти природу, яка є життєвим середовищем кожної людини. Змалечку слід прищеплювати дітям дбайливе ставлення до природи, любов до всього живого. Для формування екологічної культури можливо провести екологічні стежини «Почути, побачити, доторкнутися», «Весняна прогулянка селом», «Щодня з природою» із такими зупинками: «Зелена аптека», «Послухаємо тишу», «Пшеничне поле», «Голос джерельця», «Симпатичні істоти» та інші. Сім’я, загальноосвітня школа, бібліотека покликані виховувати школярів у дусі любові до рідної природи, охорони навколишнього середовища, для яких девізом стануть слова Маленького Принца: «Є таке правило: ти прокинувся, вдягнувся, привів в порядок свою планету».

 Пропонуємо провести:

Бібліотечно – екологічний всеобуч для батьків «Ми і наша земля » по таких питаннях:

1.     Зруйнуємо природу – загинемо самі

2.     Вода: життя чи біда?

3.     Правила поведінки в природі

4.     Екологічно безпечне харчування

5.     Як заощадити гроші та допомогти природі вижити…

Девіз всеобучу:         «Ми ніколи не зможемо так глибоко любити

                                  землю, якщо

                        не полюбимо її з дитинства»

                                                            Томас Еліот

Під час проведення всеобучу родини користувачів бібліотеки беруть участь у проведенні екологічних акцій «Спасемо річку», «Ліс – твій друг», «Знати, щоб оберігати», «Нове життя джерел», «Збережемо первоцвіти», «Амброзія – небезпечна рослина».

Рекомендуємо анкету для батьків:

-         Яка ваша професійна діяльність?

-         Чи впливає ваша професійна діяльність на стан навколишнього середовища?

-         Чи завдаєте ви шкоди природі своїм способом життя? Як саме?

-         Як ви утилізуєте побутові відходи?

-         Як ви виховуєте у своїх дітей бережливе ставлення до природи?

-         Чи хотіли б ви жити в іншому часі? Чому?

-         Чи винні, на вашу думку, люди минулого в екологічних проблемах вашого часу?

 Засідання за круглим столом «Майбутнє для наших дітей» по питаннях:

1        Що таке екологія? Форма захисту тварин і рослин? Протест проти ядерної енергетики і забруднення? Наукова дисципліна, що вивчає стосунки організмів з навколишнім середовищем?...( доповніть і обґрунтуйте чи заперечте).

2        Наслідки Чорнобильської аварії для Полтавського регіону.

3        Проблема утилізації побутових відходів.

4        Шляхи розв’язання екологічних проблем нашої місцевості.

5        Екологічна освіта і виховання: сім’я, школа, бібліотека.

 Особливу увагу слід приділяти бібліотечній програмі для майбутніх матерів, виділяючи при цьому екологічний напрямок. Доцільно провести години спілкування «Екологія. Жінка. Світ. Дитина», «Довкілля і здоров’я дітей», годину пам’яті «Проблеми радіаційної безпеки», годину пізнання «Продукти з генетично модифікованими  організмами – реальна загроза здоров’ю матері та дитини».

 Тісно співпрацюючи із навчальними закладами, бібліотека відгукується на сучасну тенденцію в їх екологічному просвітництві – популяризацію екологічних знань при викладанні будь-якого із предметів. Сприяти розширенню знань, набутих у школі, допоможуть рекомендаційні списки літератури «Природа в художній літературі», «Екологія і фізика», «Правознавство і екологічні проблеми», «Екологія і етика».

Тематичні папки чи літературні досьє (вирізки із списаної періодики або здубльованих на ксероксі матеріалів) теж використовуються для кращого обслуговування користувачів.

 Зацікавити користувачів зможе оформлений у бібліотеці еко-об’єкт «Краса рідної природи». Він представлений декоративною гілкою, яка оформляється атрибутами згідно сезону: весною – квітами, літом – метеликами, восени – фруктами, взимку – сніжинками. Музичний фон створюють «Пори року» П.Чайковського, твори класиків, пісні та мелодії сучасних композиторів, присвячені природі. Крім того об’єкт оздоблюється листям з паперу зеленого та чорного кольорів: на зелених - вірші відомих українських поетів про пори року, на чорних – попередження про екологічні катастрофи, наприклад:

1,2,3,4

 

Вгору