«Довідково – бібліографічне та інформаційне обслуговування користувачів»

(з досвіду роботи Сухорабівської сільської біблотеки)

 

Сухорабівська сільська бібліотека розташована на території центральної садиби Сухорабівської сільської ради Решетилівського району, якій підпорядковані населені пункти Березняки, Підок. Мальовниче село розташоване на лівому березі річки Псьол, за 25 км від районного центру. За народними переказами село заснували волелюбні запорозькі козаки.

В історичній довідці про село згадується, що в 1738 році при Вознесенській церкві була бібліотека. Сучасна бібліотека в селі відкрита в 1949 році.  Сьогодні вона знаходиться в приміщенні сільської ради і займає дві світлі, просторі кімнати.

 

 

Очолює бібліотеку Гавриленко Людмила Іванівна, жінка залюблена у свою справу і своїх односельців, природу та квіти. Кожного, хто потрапляє до бібліотеки, зустрічає її привітна посмішка та впорядковане чарство Книги. А також розмаїття української вишивки в народних рушниках та сорочках, які так і кортить приміряти на себе.

 

 

Щорічно бібліотека обслуговує 500 користувачів, яким видається 7517 книг та періодичних видань. Бібліотечний фонд налічує 6645 примірників книг. В своїй бібліотечній практиці Людмила Іванівна використовує різні форми популяризації книги, як традиційні так і нові: виставки – заохочення, виставки – роздуми, виставки – попередження, виставки – діалоги, дні книги, усні журнали, літератерні вікторини, літературно – музичні години, уроки права, уроки народознавства, читацькі конференції, уроки – пошуки, години милосердя, свята, екологічні калейдоскопи, родинні читання, дні бібліографії, дні інформації, емоційні характеристики книги, краєзнавчі читання,етичні діалоги та інші.

 

Важливий напрямок роботи Сухорабівської сільської бібліотеки – довідково – бібліографічне та інформаційне обслуговування користувачів. Щоб зрозуміти роль і функції бібліографії, згадаємо, що таке наука бібліографія. Слово це прийшло до нас із Стародавньої Греції (бібліо – книга, графія – пишу) і означає – «книгоописування». Емблемою бібліографії ще в давні часи  був золотий ключ. Бібліографію так і визначили як «ключ до всіх знань». Ключ, за допомогою якого ця наука розкриває свої таємниці, - це довідково – бібліографічний апарат Сухорабівської сільської бібліотеки:

- каталоги(систематичний та алфавітний),

- картотеки(систематична картотека статей та краєзнавча картотека),

- довідкові видання,

- бази даних.

ДБА часто порівнюють з компасом, тому що він допомагає читачеві орієнтуватися у безмежному морі книжкової інформації. Бібліографія допоможе Вам відповісти на найскладніші запитання, відшукати необхідні джерела інформації, відібрати кращі з них, а ще вчить мистецтву бути читачем. Тому Сухорабівська сільська бібліотека визначила для себе слідуючі основні завдання щодо довідково – бібліографічного обслуговування своїх користувачів:

- всебічно задовольняти читацькі запити, забезпечувати оперативний доступ до джерел інформації, створювати та ефективно використовувати інформаційні ресурси довідково – бібліографічних можливостей бібліотеки;

- навчити користувача свідомо і самостійно вибрати джерело інформації – книгу (використовувати при виборі каталоги, картотеки, книжкові виставки, бібліографічні огляди, рекомендаційні та бібліографічні посібники, довідкові та енцеклопедичні видання);

- розширювати та поглиблювати інтерес молодого читача до друкованого слова, навчати його усвідомленому читанню, вмінню осмислити прочитане, виділити для себе потрібну інформацію і вміти її виразити письмово та усно;

- на основі якісного довідково – бібліографічного апарату здійснювати інформаційний пошук за запитами користувачів.

За словами відомого англійського лексикографа С.Джонсона «знання буває двох видів. Або ми знаємо предмет самі, або знаємо , де можна знайти відомості про нього». Тому важливо, щоб відвідувачі Сухорабівської сільської бібліотеки вільно орієнтувалися у книжковому фонді бібліотеки, в його наповненні та можливостях. Адже бібліотеки, а особливо в сільській місцевості, є основними центрами інформації , покликаними збирати, зберігати і надавати користувачам найрізноманітнішу актуальну інформацію за їх запитами.

Фонд інформаційних та довідково – бібліографічних видань в СБ виділений на окремих стелажах для вільного доступу. Довідковий фонд представлений:

 - керівними матеріалами,

 - довідковими виданнями,

 - довідковими посібниками,

 - енциклопедіями, словниками,

 - рекомендованими покажчиками, журналами, книгами про книги, списками для позакласного читання.

Довідково – бібліографічне обслуговування знаходиться сьогодні на новому етапі розвитку, пов’язаному з організацією надання довідково – бібліографічних послуг на основі використання Інтернету. Щоб успішно проводити інформаційну роботу бібліотекар проявляє творчий підхід, постійно розширює і поновлює свої знання, знаходиться в курсі останніх подій в країні та за її межами. У 2009 році сільська бібліотека підключена до всесвітньої мережі Інтернету. Завдяки постійній турботі сільського голови Гавриленка В.О. про своїх односельчан, стало можливим придбання комп’ютера для бібліотеки, а роком раніше, після того, як Сухорабівська громада отримала ІІІ місце в районному конкурсі  на кращу громаду, було придбано ксерокс, що значно допомогло користувачам в отриманні потрібної інформації. В 2011 році в бібліотеці відкрито пункт вільного доступу до Інтернету програми «Бібліоміст» на чотири робочих місця.

Все це розширює інформаційну базу для виконання всіх типів бібліографічних довідок:-тематичних (бібліографічна інформація з певної теми, галузі знання;

 - уточнювальних (встановлення або уточнення елементів бібліографічного опису документа);

 - адресних (встановлення місцезнаходження документу у фондах бібліотеки);

 - фактографічних (пошук певних фактів, подій адрес, дат та ін. за джерелами інформації).

Кожного дня Людмила Іванівна допомагає знайти користувачам цінну для них інформацію, використовуючи при цьому весь інтелектуальний потенціал бібліотеки. Робота в цьому напрямку ще раз засвідчує, що довідково  бібліографічне обслуговування є традиційною і водночас перспективною галуззю інформаційної діяльності. Тематику довідок визначають події в житті країни, знеменні дати, екологічні проблеми, розширення знань, набутих у школі, правові відносини, новинки літератури. Регулярно ведеться облік виконаних довідок із зазначенням джерел інформації.

У забезпеченні інформаційних потреб все більшої уваги набуває використання електоронних документів та Інтернету. Молодь надає перевагу новим інформаційним технологіям та електронним бібліотекам. З появою Інтернет – технологій найбільш складні довідки стали виконуватися бібліотекарем за допомогою мережі. Архів виконаних довідок поповнюється і за допомогою Інтернету і за допомогою традиційних друкованих видань.


Стало можливим складання вебліографічних списків для розширення знань та самоосвіти, по найбільш цікавих темах: «Електронні адреси українських бібліотек», «Перелік бібліотек та освітніх сайтів», «Новинки сучасної української літератури, класичної спадщини», «Полтавські письменники - дітям», «Реферати», «Офіційні джерела в Інтернеті», «Освіта та виховання», «Економіка та фінанси». Вебліографічні списки доповнюють перегляди літератери,книжкові виставки, бібліотечні уроки, засідання клубів за інтересами та інші різноманітні масові заходи бібліотеки.

Основну роль в інформаційній діяльності Сухорабівської сільської бібліотеки відіграють усні форми роботи – розповіді про роботу бібліотеки, правила користування та збереження книжкового фонду, емоційні характеристики книг(бесіди по книгах), бібліографічні огляди та перегляди книг. Ефективними щодо інформування користувачів є оформлені в бібліотеці книжкові виставки – тематичні та нових надходжень, наприклад, «Мій край чудовий - Україна», «По Полтавщині на вітрилах часу», «Шляхами болю й перемоги», «Знайомство з казкою», «Природи неповторную красу я серцем, словом, пензлем захищу», «Новенька книга, щойно з друку, твій погляд вабить «Візьми в руки»».

Використовуючи списки літератури, памятки про творчість та біографію автора сільський бібліотекар, як різновид бібліотечної виставки, організовує «книжковий дивогляд» - в центрі книга – приманка, навколо в довільному розміщенні книги цього ж автора, бібліографічний нарис про автора,його твори, а також енциклопедії, довідники, фотоальбоми, що несуть додаткову інформацію про книгу та її зміст. Така виставка була організована по книзі нашого земляка В. Шкурупія «Чи я в лузі не калина», яка викликала великий резонанс серед бібліотечних користувачів. Книгою цікавилися люди різного віку, а потім приносили спогади своїх рідних про  жахливі часи голодомору в селі. Члени клубу за інтересом «Оберіг» провели значну роботу в дослідженні цього періоду в історії села, внаслідок чого з’явилася праця «Справжня Україна, Голодомор на Полтавщині», в якій спогади жителів села нікого не залишають байдужими. А на ІІ турі  конкурсу «Найкращий читач 2008 року» учениця 7 класу Сухорабівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, активна користувачка сільської бібліотеки Зінченко Валерія захищала саме цю книгу і ознайомила присутніх із своїм власним віршем «Хрести». Вона ж стала дипломантом ІІІ туру конкурсу.

Тісна співпраця поєднує сільську бібліотеку із загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів, її учнівським,педагогічним та батьківським колективом. Бібліотечні уроки, на яких прищеплюються дітям навики орієнтації в ДБА і користуванні скарбами бібліотеки стали традиційними і проводяться,як сільським і шкільним бібліотекарями так і педагогами. Бібліотечні уроки поступово розвивають у дітей навички довідково – бібліографічної грамотності, поглибленої роботи з книгою. Для молодших школярів вони проходять у формі гри «Піраміда українських народних казок», «З якої книги ці слова», для середнього та старшого шкільного віку бібліотечні уроки проводяться з урахуванням індивідуальних та вікових здібностей та особливостей, наприклад, урок міркувань «Комп’ютер у бібліотеці – це розвага чи необхідність?», круглий стіл «Чи замінить комп’ютер книгу?», усний журнал «Книга – твій друг», бібліотечне свято «Книга – бібліотека -читач». Бібліотечні уроки вчать користуватися книжковими виставками, працювати з періодичними виданнями,знайомлять з елементами книги, методикою підготовки рефератів, складанням списків  літератури з певних тем. Добре що ці заходи проходять саме у бібліотеці, безпосередньо серед довідково – бібліографічного фонду, довідників та словників.

В рамках довідково – бібліографічного інформування для користувачів різних вікових груп в стінах Сухорабівської сільської бібліотеки пройшли дні інформації «Бережіть своє здоровя», «Живопис – зустріч із прекрасним», дні бібліографії «Здоровя людини і народна медицина», «Любителям рукоділля», інформаційна година «Поріс чорнобилем Чорнобиль», літературний альманах «Василь Стус. Життя і творчість», виставка – панорама «Фермерське господарство: проблеми і перспективи». Користуються популярністю у відвідувачів бібліотеки папки – накопичувачі та літературні досьє «Пенсійна реформа в Україні», «Бібліотечка вихователя дитячого садка», «Шануй і знай свій рідний край», «Хвала усьому, що росте, хвала усьому, що існує», «Дружба, як дзеркало, розіб’єш – не складеш», «Держімося землі, бо земля держить нас», вдало підібрані та оформлені Людмилою Іванівною.


Особливою гордістю господині книгозбірні та членів клубу за інтересом «Оберіг» є етнографічний куточок «Розгортаю життя, як сувій полотна», де зібрані вишиванки жителів села, домоткані рушники та сорочки, старовинні предмети побуту. І дійсно, кожен виріб в який вкладено частинку людської душі, як окрема людська доля, помережений червоними і чорними нитками. Цікаво молоді бути присутніми на засіданнях клубу, долучитися до історичної спадщини своїх односельців.   Цікавим для користувачів, як постійних так і тих, хто вперше відвідав бібліотеку є інформаційний стенд «Бібліотека інформує» з такими лінками: «Поради батькам», «Вузлики на памя’ть», «Що цікавого до нас надійшло». «Масові заходи», «Пам’ятка читачу», «Календар знаменних і пам’ятних дат».


До уваги відвідувачів бібліотеки інформаційні пам’ятки «Комп’ютер і дитина: інтелектуальний прогрес чи емоційна катастрофа?»,  «Книга і комп’ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє», «Як привчити дитину до читання, зацікавити книжкою?», «Чому важливо  зробити читання звичкою вашої дитини”, «Пам’ятка користувача».

 

2, 2a